BOKNET
Beroeps Organisatie Kunstenaars

Op het Kunstnieuws van BOK doen we verslag van exposities. We bezoeken kunstbeurzen, galeries en andere kunstruimtes. Zo nu en dan is er ook ruimte voor andere artikelen, zoals interviews, columns en opinie. 

We willen zo een beeld schetsen van het kunstklimaat in Nederland en laten zien wat beurzen, galeries en andere kunstruimtes voor professionele kunstenaars kunnen betekenen.

Overig nieuws

zaterdag 22 oktober 2022
Groepsexpositie in De Vishal van Haarlem

zondag 16 oktober 2022
MilanTheArtist @ Nicolaikerk Utrecht

woensdag 21 september 2022
Kunstenaarscollectief Plan XX in Pulchri

woensdag 21 september 2022
Zonderpunt presenteert draagbare expositie bij CareFull

zaterdag 10 september 2022
Dystopische Nieuwe Wereld in Hoorn

woensdag 17 augustus 2022
Vals Plat in Het Bonnefantenmuseum

donderdag 11 augustus 2022
Schurend Paradijs in Kunsthal KAdE Amersfoort

dinsdag 9 augustus 2022
Amerikaanse landschappen, grafisch realisme en de NY-bank in het Vrij Paleis van Amsterdam

zondag 10 juli 2022
BOK bestaat 10 jaar!!!!!

vrijdag 8 juli 2022
Eindexamenexpositie Gerrit Rietveld Academie 2022

maandag 13 juni 2022
Kunst & Bloemen

zondag 15 mei 2022
Kunstcollectief BHAMD! in Haarlem

woensdag 11 mei 2022
Land art 'Stille Omgang' in Amersfoort

zondag 1 mei 2022
Vossen in 17e eeuwse voetsporen

zaterdag 16 april 2022
Popinnart op Kunstrai 2022

dinsdag 12 april 2022
Pulchri Voorjaarssalon II

dinsdag 12 april 2022
Pulchri Voorjaarssalon I

zondag 6 februari 2022
De Stand van zaken in Hoorn e.o.

donderdag 20 januari 2022
Groepsexpositie Place to Be! bij Galerie Pouloeuff

woensdag 19 januari 2022
RUIS: handgemaakt kunsttijdschrift

woensdag 29 december 2021
Amsterdam Light Festival 2021-2022

vrijdag 19 november 2021
Het lichtbaken van Venlo

donderdag 11 november 2021
BOK strijd voor behoud en uitbreiding ateliers

vrijdag 15 oktober 2021
Marcel Pinas bij Expoost in Hoorn

donderdag 14 oktober 2021
Bakens van Licht

Angenelle Thijssen - Leven en kunst

maandag 8 februari 2021

Angenelle Thijssen is een veelzijdige kunstenaar. Ze maakt kunst met uiteenlopend materiaal: glas, olieverf en houtsnedes. De grootste overeenkomst tussen al haar kunstwerken: de vrolijke, positieve inslag van primaire en andere opvallende kleuren, die ze in lagen over elkaar verwerkt.



De kunst weerspiegelt het opgeruimde karakter van de kunstenaar, die samen met haar man en een van hun drie kinderen in IJsselstein woont, met atelier aan huis en uitkijkend op het water. ''Matisse was voor mij een groot inspirator'', zegt Thijssen. ,,Hij heeft van alles mee gemaakt, maar is met zijn kunst altijd positief gebleven. Dat is de essentie waar ik ook naar op zoek ben.''



Thijssen studeerde in de jaren tachtig aan de Academie voor Beeldende Vormgeving in Tilburg, waar ze werd opgeleid als schilder en graficus. Daarna studeerde ze twee jaar aan de Internationale Sommeracademie in Salzburg.

"Ik heb de eerste tien jaar na de academie voornamelijk abstract gewerkt'', zegt Thijssen. Door een opdracht uit Den Haag, waarbij ik het Binnenhof portretteerde in een houtsnede, ben ik meer de kant van figuratie op gegaan. Mijn houtsnede werd uitgekozen en stond voor op de cover van een catalogus. Daarna ben ik het spelen met figuratie verder gaan onderzoeken.''



Het schilderen en het grafische werk hebben veel invloed gehad op haar glaskunst. "De kleuren en de compositie bij glasfusing ontleen ik uit het schilderen. Tegelijkertijd staat glas ook heel dicht bij grafiek'', vertelt Thijssen. ''Want als je aan grafiek denkt, dan denk je aan lagen over elkaar heen. Je maakt een onderwerp en er ontstaan nieuwe kleuren door lagen over elkaar heen te drukken. Dat heb je met glas ook heel sterk. Er ontstaan nieuwe mengkleuren in glas.'' 









C'est la vie. Een groot ruimtelijk werk van twee beschilderde etalagepoppen met tussen hen in drie glaspanelen, siert de eerste verdieping van de bibliotheek in IJsselstein, op slechts zeven minuten lopen van Thijssens woning. Het kunstwerk is een cadeau van de gemeente aan de bibliotheek en de burgers van IJsselstein bij de opening van het gebouw.


C'est la vie





"C'est la vie gaat over de verschillende levensfasen. Het begint (van links naar rechts) met de figuur die in de lichte glaspaneel stapt. De lichte felle kleuren. Voor mij staat dit voor de periode dat ik als jonge kunstenaar vrij en ongebonden mijn kunst kon maken. Daarna komt het middenpaneel; de periode waarin ik, hinkend met twee benen door het levenn ging. Als moeder van drie kinderen, als echtgenote, maar ook als kunstenaar. De periode waarin velen als dertiger of veertiger door het leven gaan. Het laatste paneel betekende voor mij de wijsheid van mijn moeder. De periode waarin het jagen uit de jaren daarvoor er niet meer zo veel toe doet, waarin de wijsheid van de jaren een soort van verhevenheid geeft. Dat heb ik in het hemelsblauwe willen laten zien."

Thijssen kan goed relativeren en staat open voor elke suggestie:
''Er zijn ook mensen  die het precies andersom zien. Van rechts naar links. Dat je vanuit een donkere periode naar het licht toe groeit.'' Dat is mooi om te zien, want een ieder moet een kunstwerk zelf interpreteren. 

Meer informatie: ga naar de site van Angenelle Thijssen.