Op het Kunstnieuws van BOK doen we verslag van exposities. We bezoeken kunstbeurzen, galeries en andere podia voor beeldend kunstenaars. Zo nu en dan is er ook ruimte voor andere artikelen, zoals interviews, columns en opinie.
We willen zo een beeld schetsen van het kunstklimaat in Nederland en laten zien wat beurzen, galeries en andere podia voor professionele kunstenaars kunnen betekenen.
dinsdag 5 maart 2024
Vrolijk brein bij Drawing Centre Diepenheim
woensdag 21 februari 2024
Kleurrijke wereld in 't Kunstenlab
zondag 18 februari 2024
Abstracte Nederlandse kunst in Milaan
vrijdag 16 februari 2024
Houtskoolkunst in Museum Twenthe
zondag 4 februari 2024
Art Rotterdam PART III Prospects
zondag 4 februari 2024
Art Rotterdam PART II
zaterdag 3 februari 2024
Art Rotterdam PART I
donderdag 18 januari 2024
Blokken en Open Calls
zondag 14 januari 2024
De keramiek van Nurul Ain bij Melly
zondag 7 januari 2024
Mikolaj Stojanowicz in De Tunnel, Utrecht
vrijdag 5 januari 2024
Galerie Noord: Feest der Herkenning
zaterdag 16 december 2023
Loading Amsterdam Light Festival II
vrijdag 15 december 2023
Loading Amsterdam Light Festival I
zaterdag 9 december 2023
Lingering Echoes bij Tetem
dinsdag 21 november 2023
Nieuwe vrijheidsbeelden in Stedelijk Museum Alkmaar
vrijdag 17 november 2023
Heringa/Van Kalsbeek in Kunstmuseum Den Haag
zaterdag 11 november 2023
Schoonheid en vergankelijkheid in Zwijndrecht
donderdag 9 november 2023
Duistere kunst in Kunstenaars Centrum Bergen
donderdag 9 november 2023
Enter New Babylon bij Tetem
dinsdag 24 oktober 2023
Poorter & Brugman bij MUGA Heerenveen
donderdag 28 september 2023
Dolf Verlinden bij Off Hook in Groningen
zaterdag 9 september 2023
Zomersalon NkvB op de NDSM-werf PART II
zaterdag 9 september 2023
Zomersalon NkvB op de NDSM-werf
dinsdag 5 september 2023
De mens volgens Art Hilversum
woensdag 9 augustus 2023
De folly's van Folly Art Norg
maandag 8 februari 2021
Angenelle Thijssen is een veelzijdige kunstenaar. Ze maakt kunst met uiteenlopend materiaal: glas, olieverf en houtsnedes. De grootste overeenkomst tussen al haar kunstwerken: de vrolijke, positieve inslag van primaire en andere opvallende kleuren, die ze in lagen over elkaar verwerkt.
De kunst weerspiegelt het opgeruimde karakter van de kunstenaar, die samen met haar man en een van hun drie kinderen in IJsselstein woont, met atelier aan huis en uitkijkend op het water. ''Matisse was voor mij een groot inspirator'', zegt Thijssen. ,,Hij heeft van alles mee gemaakt, maar is met zijn kunst altijd positief gebleven. Dat is de essentie waar ik ook naar op zoek ben.''
Thijssen studeerde in de jaren tachtig aan de Academie voor Beeldende Vormgeving in Tilburg, waar ze werd opgeleid als schilder en graficus. Daarna studeerde ze twee jaar aan de Internationale Sommeracademie in Salzburg.
"Ik heb de eerste tien jaar na de academie voornamelijk abstract gewerkt'', zegt Thijssen. Door een opdracht uit Den Haag, waarbij ik het Binnenhof portretteerde in een houtsnede, ben ik meer de kant van figuratie op gegaan. Mijn houtsnede werd uitgekozen en stond voor op de cover van een catalogus. Daarna ben ik het spelen met figuratie verder gaan onderzoeken.''
Het schilderen en het grafische werk hebben veel invloed gehad op haar glaskunst. "De kleuren en de compositie bij glasfusing ontleen ik uit het schilderen. Tegelijkertijd staat glas ook heel dicht bij grafiek'', vertelt Thijssen. ''Want als je aan grafiek denkt, dan denk je aan lagen over elkaar heen. Je maakt een onderwerp en er ontstaan nieuwe kleuren door lagen over elkaar heen te drukken. Dat heb je met glas ook heel sterk. Er ontstaan nieuwe mengkleuren in glas.''
C'est la vie. Een groot ruimtelijk werk van twee beschilderde etalagepoppen met tussen hen in drie glaspanelen, siert de eerste verdieping van de bibliotheek in IJsselstein, op slechts zeven minuten lopen van Thijssens woning. Het kunstwerk is een cadeau van de gemeente aan de bibliotheek en de burgers van IJsselstein bij de opening van het gebouw.
C'est la vie
"C'est la vie gaat over de verschillende levensfasen. Het begint (van links naar rechts) met de figuur die in de lichte glaspaneel stapt. De lichte felle kleuren. Voor mij staat dit voor de periode dat ik als jonge kunstenaar vrij en ongebonden mijn kunst kon maken. Daarna komt het middenpaneel; de periode waarin ik, hinkend met twee benen door het levenn ging. Als moeder van drie kinderen, als echtgenote, maar ook als kunstenaar. De periode waarin velen als dertiger of veertiger door het leven gaan. Het laatste paneel betekende voor mij de wijsheid van mijn moeder. De periode waarin het jagen uit de jaren daarvoor er niet meer zo veel toe doet, waarin de wijsheid van de jaren een soort van verhevenheid geeft. Dat heb ik in het hemelsblauwe willen laten zien."
Thijssen kan goed relativeren en staat open voor elke suggestie:
''Er zijn ook mensen die het precies andersom zien. Van rechts naar links. Dat je vanuit een donkere periode naar het licht toe groeit.'' Dat is mooi om te zien, want een ieder moet een kunstwerk zelf interpreteren.
Meer informatie: ga naar de site van Angenelle Thijssen.