Op het Kunstnieuws van BOK doen we verslag van exposities. We bezoeken kunstbeurzen, galeries en andere podia voor beeldend kunstenaars. Zo nu en dan is er ook ruimte voor andere artikelen, zoals interviews, columns en opinie.
We willen zo een beeld schetsen van het kunstklimaat in Nederland en laten zien wat beurzen, galeries en andere podia voor professionele kunstenaars kunnen betekenen.
zaterdag 9 september 2023
Zomersalon NkvB op de NDSM-werf PART II
zaterdag 9 september 2023
Zomersalon NkvB op de NDSM-werf
dinsdag 5 september 2023
De mens volgens Art Hilversum
woensdag 9 augustus 2023
De folly's van Folly Art Norg
woensdag 9 augustus 2023
Ron Mandos Best of Graduates PART II
zaterdag 5 augustus 2023
Ron Mandos Best of Graduates PART I
woensdag 2 augustus 2023
Expositie Caroline Sarneel in het Bonnefanten
vrijdag 28 juli 2023
Voorhout Monumentaal II
dinsdag 25 juli 2023
Voorhout Monumentaal I
donderdag 20 juli 2023
Eline Boerma en Vivian Mac Gillavry bij Galerie Pouloeuff
dinsdag 18 juli 2023
Bubbling Under; 40/20 jaar Hotel Maria Kapel
dinsdag 11 juli 2023
Kunst in Grote Kerk Naarden
maandag 26 juni 2023
Terugblik Groepexpositie Art Allies
zondag 25 juni 2023
Eerste Groepsexpositie Art Allies
woensdag 21 juni 2023
Minerva Graduation Show 2023
woensdag 7 juni 2023
Het verhaal achter de open call: ‘Beelden aan de Hoornse kust’
woensdag 17 mei 2023
De Gedenktuin van Monice Janson en Leontien Wiehink
zondag 14 mei 2023
Coen Vunderink bij MUGA Heerenveen
dinsdag 9 mei 2023
Schermtijd bij CODA Apeldoorn
zaterdag 6 mei 2023
Pauline van Buringen in het Werkpaard, Amsterdam-Oost
donderdag 4 mei 2023
Van open call tot kunstproject. Het proces na de selectie.
dinsdag 18 april 2023
Tjibbe Hooghiemstra exposeert bij De Buitenplaats
zondag 16 april 2023
Waaiportretten van Meg Mercx bij Heiloo
woensdag 12 april 2023
Groepsexpositie Milk & Cereals PART II
woensdag 12 april 2023
Groepsexpositie Milk & Cereals PART I
maandag 8 februari 2021
Angenelle Thijssen is een veelzijdige kunstenaar. Ze maakt kunst met uiteenlopend materiaal: glas, olieverf en houtsnedes. De grootste overeenkomst tussen al haar kunstwerken: de vrolijke, positieve inslag van primaire en andere opvallende kleuren, die ze in lagen over elkaar verwerkt.
De kunst weerspiegelt het opgeruimde karakter van de kunstenaar, die samen met haar man en een van hun drie kinderen in IJsselstein woont, met atelier aan huis en uitkijkend op het water. ''Matisse was voor mij een groot inspirator'', zegt Thijssen. ,,Hij heeft van alles mee gemaakt, maar is met zijn kunst altijd positief gebleven. Dat is de essentie waar ik ook naar op zoek ben.''
Thijssen studeerde in de jaren tachtig aan de Academie voor Beeldende Vormgeving in Tilburg, waar ze werd opgeleid als schilder en graficus. Daarna studeerde ze twee jaar aan de Internationale Sommeracademie in Salzburg.
"Ik heb de eerste tien jaar na de academie voornamelijk abstract gewerkt'', zegt Thijssen. Door een opdracht uit Den Haag, waarbij ik het Binnenhof portretteerde in een houtsnede, ben ik meer de kant van figuratie op gegaan. Mijn houtsnede werd uitgekozen en stond voor op de cover van een catalogus. Daarna ben ik het spelen met figuratie verder gaan onderzoeken.''
Het schilderen en het grafische werk hebben veel invloed gehad op haar glaskunst. "De kleuren en de compositie bij glasfusing ontleen ik uit het schilderen. Tegelijkertijd staat glas ook heel dicht bij grafiek'', vertelt Thijssen. ''Want als je aan grafiek denkt, dan denk je aan lagen over elkaar heen. Je maakt een onderwerp en er ontstaan nieuwe kleuren door lagen over elkaar heen te drukken. Dat heb je met glas ook heel sterk. Er ontstaan nieuwe mengkleuren in glas.''
C'est la vie. Een groot ruimtelijk werk van twee beschilderde etalagepoppen met tussen hen in drie glaspanelen, siert de eerste verdieping van de bibliotheek in IJsselstein, op slechts zeven minuten lopen van Thijssens woning. Het kunstwerk is een cadeau van de gemeente aan de bibliotheek en de burgers van IJsselstein bij de opening van het gebouw.
C'est la vie
"C'est la vie gaat over de verschillende levensfasen. Het begint (van links naar rechts) met de figuur die in de lichte glaspaneel stapt. De lichte felle kleuren. Voor mij staat dit voor de periode dat ik als jonge kunstenaar vrij en ongebonden mijn kunst kon maken. Daarna komt het middenpaneel; de periode waarin ik, hinkend met twee benen door het levenn ging. Als moeder van drie kinderen, als echtgenote, maar ook als kunstenaar. De periode waarin velen als dertiger of veertiger door het leven gaan. Het laatste paneel betekende voor mij de wijsheid van mijn moeder. De periode waarin het jagen uit de jaren daarvoor er niet meer zo veel toe doet, waarin de wijsheid van de jaren een soort van verhevenheid geeft. Dat heb ik in het hemelsblauwe willen laten zien."
Thijssen kan goed relativeren en staat open voor elke suggestie:
''Er zijn ook mensen die het precies andersom zien. Van rechts naar links. Dat je vanuit een donkere periode naar het licht toe groeit.'' Dat is mooi om te zien, want een ieder moet een kunstwerk zelf interpreteren.
Meer informatie: ga naar de site van Angenelle Thijssen.