Op het Kunstnieuws van BOK doen we verslag van exposities. We bezoeken kunstbeurzen, galeries en andere podia voor beeldend kunstenaars. Zo nu en dan is er ook ruimte voor andere artikelen, zoals interviews, columns en opinie.
We willen zo een beeld schetsen van het kunstklimaat in Nederland en laten zien wat beurzen, galeries en andere podia voor professionele kunstenaars kunnen betekenen.
woensdag 17 april 2024
Studio KASBOEK en Mathieu Meijers in Stedelijk Museum Breda
dinsdag 5 maart 2024
Vrolijk brein bij Drawing Centre Diepenheim
woensdag 21 februari 2024
Kleurrijke wereld in 't Kunstenlab
zondag 18 februari 2024
Abstracte Nederlandse kunst in Milaan
vrijdag 16 februari 2024
Houtskoolkunst in Museum Twenthe
zondag 4 februari 2024
Art Rotterdam PART III Prospects
zondag 4 februari 2024
Art Rotterdam PART II
zaterdag 3 februari 2024
Art Rotterdam PART I
donderdag 18 januari 2024
Blokken en Open Calls
zondag 14 januari 2024
De keramiek van Nurul Ain bij Melly
zondag 7 januari 2024
Mikolaj Stojanowicz in De Tunnel, Utrecht
vrijdag 5 januari 2024
Galerie Noord: Feest der Herkenning
zaterdag 16 december 2023
Loading Amsterdam Light Festival II
vrijdag 15 december 2023
Loading Amsterdam Light Festival I
zaterdag 9 december 2023
Lingering Echoes bij Tetem
dinsdag 21 november 2023
Nieuwe vrijheidsbeelden in Stedelijk Museum Alkmaar
vrijdag 17 november 2023
Heringa/Van Kalsbeek in Kunstmuseum Den Haag
zaterdag 11 november 2023
Schoonheid en vergankelijkheid in Zwijndrecht
donderdag 9 november 2023
Duistere kunst in Kunstenaars Centrum Bergen
donderdag 9 november 2023
Enter New Babylon bij Tetem
dinsdag 24 oktober 2023
Poorter & Brugman bij MUGA Heerenveen
donderdag 28 september 2023
Dolf Verlinden bij Off Hook in Groningen
zaterdag 9 september 2023
Zomersalon NkvB op de NDSM-werf PART II
zaterdag 9 september 2023
Zomersalon NkvB op de NDSM-werf
dinsdag 5 september 2023
De mens volgens Art Hilversum
dinsdag 7 januari 2020
kunst en fotocredits: Anne Vincent DijkstraKunstenaar Anne Vincent Dijkstra uit Etten-Leur exposeert van 25 januari tot en met 8 maart 2020 zijn werk bij Galerie Nasty Alice in Eindhoven.
Hij legt hij zich toe op het schilderen met uitsluitend Pruisisch blauwe olieverf in een drietal series: 'Ruïnes', 'X-rays', en 'Nano'. Bij toeval stuit hij op deze kleur als een betere optie dan zwartwit voor het schilderen van een röntgen-opname. Door zich te beperken in kleur kan Dijkstra zich goed focussen op het ordenen in lijnen, vormen, licht en donker. Gemengd met titaanwit, verwerkt hij de Pruisisch blauwe olieverf tot een stuk of twintig toongradaties op zijn palet.
De grafische helderheid en ogenschijnlijke transparantie van zijn schilderijen doen denken aan cyanotypie prints; de kleur van de bekende ‘blauwdruk’.
Hij noemt het bevroren beelden. De chaos getemd middels een gefilterde waarneming. De kleur doet denken aan bevroren ijsvlaktes of de weerkaatsing van de zee en de lucht boven de helderwitte ruïnes van Griekenland. De toets van de verf dringt zich niet op. Hij suggereert daarmee verstilling. In tegenspraak met de voorstelling, is het blauw aangenaam en oogstrelend.
Dijkstra was ook een van de eerste kunstenaars die exposeerde bij PopinnArt, destijds in Amsterdam-Oost, waar we in februari 2018 verslag van deden.