Op het Kunstnieuws van BOK doen we verslag van exposities. We bezoeken kunstbeurzen, galeries en andere podia voor beeldend kunstenaars. Zo nu en dan is er ook ruimte voor andere artikelen, zoals interviews, columns en opinie.
We willen zo een beeld schetsen van het kunstklimaat in Nederland en laten zien wat beurzen, galeries en andere podia voor professionele kunstenaars kunnen betekenen.
woensdag 17 april 2024
Studio KASBOEK en Mathieu Meijers in Stedelijk Museum Breda
dinsdag 5 maart 2024
Vrolijk brein bij Drawing Centre Diepenheim
woensdag 21 februari 2024
Kleurrijke wereld in 't Kunstenlab
zondag 18 februari 2024
Abstracte Nederlandse kunst in Milaan
vrijdag 16 februari 2024
Houtskoolkunst in Museum Twenthe
zondag 4 februari 2024
Art Rotterdam PART III Prospects
zondag 4 februari 2024
Art Rotterdam PART II
zaterdag 3 februari 2024
Art Rotterdam PART I
donderdag 18 januari 2024
Blokken en Open Calls
zondag 14 januari 2024
De keramiek van Nurul Ain bij Melly
zondag 7 januari 2024
Mikolaj Stojanowicz in De Tunnel, Utrecht
vrijdag 5 januari 2024
Galerie Noord: Feest der Herkenning
zaterdag 16 december 2023
Loading Amsterdam Light Festival II
vrijdag 15 december 2023
Loading Amsterdam Light Festival I
zaterdag 9 december 2023
Lingering Echoes bij Tetem
dinsdag 21 november 2023
Nieuwe vrijheidsbeelden in Stedelijk Museum Alkmaar
vrijdag 17 november 2023
Heringa/Van Kalsbeek in Kunstmuseum Den Haag
zaterdag 11 november 2023
Schoonheid en vergankelijkheid in Zwijndrecht
donderdag 9 november 2023
Duistere kunst in Kunstenaars Centrum Bergen
donderdag 9 november 2023
Enter New Babylon bij Tetem
dinsdag 24 oktober 2023
Poorter & Brugman bij MUGA Heerenveen
donderdag 28 september 2023
Dolf Verlinden bij Off Hook in Groningen
zaterdag 9 september 2023
Zomersalon NkvB op de NDSM-werf PART II
zaterdag 9 september 2023
Zomersalon NkvB op de NDSM-werf
dinsdag 5 september 2023
De mens volgens Art Hilversum
zondag 29 december 2013
Je hoort critici, galeriehouders, journalisten en ook kunstenaars soms over 'verschillende kunstwerelden'. Dan wordt er bijvoorbeeld onderscheid gemaakt tussen toegankelijke (ook wel 'laagdrempelige') kunst enerzijds en conceptueel werk, waarin een visie, idee of maatschappijkritisch inzicht naar voren komt anderzijds.
Galerie Vonkel uit Den Haag wil twee verschillende kunststijlen tot uiting laten komen in afzonderlijke expositieruimtes. De actuele tijdgeest wil Vonkel verbeelden op de begane grond in Vonkel/nu en bij Vonkel/thuis, op de eerste verdieping, is er ruimte voor kunst voor een breder publiek. Aldus de Haagse galerie.
Op 4 januari is er een nieuwjaarsborrel bij Vonkel en de opening van de exposities Lost Woods van Myra de Vries en Surroundings van Peter Meijer. Wat meteen in het oog springt zijn de opvallende kleuren bij beide, overweldigend. Maar dan: wie past bij Vonkel/nu en wie bij /thuis? Zijn ze niet inwisselbaar, qua categorisering/verdieping?
Is 'Forest after the storm' van Peter Meijer toegankelijker dan 'After the rain' van Myra de Vries? Dat De Vries dan weer meer de tijdgeest zou weerspiegelen? Prachtig werk, daar niet van. Oordeel zelf.